Black Friday
Het is vakantie en dan sta je in Frankrijk in de file. Je dacht nog wel dat op vrijdag reizen beter zou zijn. Maar ja, zoals vaker duren zaken steeds langer. Als je graag naar je vakantiebestemming wilt, is de verleiding groot om op het verkeerde moment te gaan reizen.
Bij het online winkelen is het niet anders. Als de aanbiedingen groter lijken, wordt kopen steeds aantrekkelijker. De angst om iets te missen kan het laatste zetje geven bij het online shoppen. Waar je vroeger alleen op de laatste vrijdag van november ultieme aanbiedingen kon kopen, wordt ‘Black Friday’ steeds meer ‘Black November’. Met wekenlang aankondigingen via mail, sociale en online media.
Wij kunnen ons niet goed verweren tegen deze ‘Black Friday’ beweging. De druk om iets te kopen is groot. Het kopen geeft stress (‘had ik het wel nodig’) en het niet kopen ook (‘de angst om iets te missen’).
Wil je jezelf helpen, zie de shopping file dan als een tijdelijk fenomeen. Wat is de kans dat ‘Black Friday Matters’ een trend blijft. Ga lekker op jouw moment op pad en shop bij mooie gebruikte spullen of in de ouderwetse seizoensopruiming.
Gerda Eefting