BudgetGPT

Je leest het veel tegenwoordig. Kunstmatige intelligentie, die gebruikt wordt om een gesprek te voeren, advies te geven of een diagnose te stellen. Het is een nieuwe online variant van hulp die altijd en zonder afspraak bereikbaar is.
Wie niet online vaardig is zal deze boot gaan missen en moet het doen met de menselijke hulpverlener, waarmee je kunt afspreken tijdens kantooruren. Alleen als het zeer urgent is krijg je sneller hulp.
De vraag is of deze verschillende manieren van werken vergelijkbaar zijn. Het grote verschil zit in het menselijke contact. Hulp krijgen gaat niet alleen over het verzamelen van feiten en oplossingen. Het gaat over wegnemen van onzekerheden en vertrouwen hebben in een maatwerk aanpak.
De hulpverlening bij financiĆ«le problemen is zo’n onderwerp waar je online veel advies kunt krijgen. De BudgetGPT advies robot zal vast relevante analyses maken en suggesties doen. Mijn ervaring is dat inhoud en vertrouwen in de toekomst, alleen via persoonlijk contact bij elkaar gebracht kunnen worden.
Gerda Eefting.
